tirsdag 5. oktober 2010

Fotomontasje


Vårt første fotoprosjekt gikk ut på å lage en fotmontasje, der samme personen er plassert flere plasser i bildet og der personen er i en situasjon. I tillegg til bildet, skulle vi før vi tok det, lage tankekart og arbeidsplan over hva vi skulle gjøre når. Jeg valgte restaurant som location og Thomas Neteland som modell. På bildet skulle modellen både være gjest, servitør og kokk i restaturanten.

Bildene er tatt på restauranten DBS i Sandnes. Her fikk jeg både lov til å ta bilder, låne servitørklær, låne kokkeklær og låne diverse andre rekvisitter. Takk for god service!

Prosessen er en ganske lang prosess i Adobe Photoshop CS5, men jeg har enkelt forklart lagt sammen modellen flere plasser i bildet ved å bruke et utgangspunkt i bildet med den "sure" personen.
Etter at jeg kopierte og limte inn de forskjellige personene brukte jeg "Ereaser tool", til å få bildene til å passe inn realistisk.
En ganske stor utfordring i denne prosessen var å få alt til å stemme med skygger og farger. Flere personer er "over" hverandre og det veldig vanskelig å få alt til å stemme mellom bein, stoler, hår, osv.

Her er resultatet etter ferdig redigering:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar